Nuffnang Ads

Tuesday, July 30, 2013

Random Rambling : Friendship

As Salam dan hai,

Aku memang nda pandai berkawan (baru).
Kawan-kawan aku kawan-kawan lama juga.
Yang aku jumpa, develop relationship sejak sekolah, sejak study.
Kalau kena kira memang cepat dikira. Sikit sangat.
Masalah aku bila berkawan ada dua.
Satu, transparen. Transparen sangat sampai orang sakithati.
Kalau nda kenal mesra, aku memang senyap.
Tapi bila kenal biasa, aku memang bising.
Dan, mulut bising tu mudah orang tafsir sebagai mulut jahat.
Sebab. Bila aku di kelompok mesra, aku bercakap ikut sukahati.
Sukahati orang label pula sebagai biadap.
Dan, cepat pula orang terasa hati.
*pengsan*


Dua, low confident. Sampai dibuli buli.
Ini memang kelakar.
Sebab bila aku kena buli, aku nda lawan balik.
Asyik fikir, 'siapalah aku mau lawan si polan'
Hanya insan hina, ececeh konon
So aku banyak diam.
Masalah pula bila diam, orang makin melebih.
*urutdada*



Mari aku cerita (sikit) lah.
Kisah pahit aku berkawan. Kena buli.
Sampai aku balik kolej naik bas luen tung menangis teresak-esak.
Hakikat lah kan, siapa saja ada kuasa atau rasa diri ada kuasa,
memang ada tendency untuk membuli insan lemah (tanpa disedari)

Jadi. Sejak peristiwa sedih di kolej itu,
aku nda lah banyak kawan, sebab aku takut,
takut sudah jatuh sayang sama kawan lalu dikhianati,
sebab perempuan sama perempuan punya sisterhood ni lain macam.
Jadi aku cuma ada kawan yang oh-kami-satu-kelas,
kawan-sama-sama-ambil-accounting, kawan-lepak-di-bangku,
kawan-mengumpat-bkns, kawan-pandai-cakap-cina,
so, kawan-kawan yang nda sengaja aku jumpa ni lah ended up jadi kawan sampai sekarang,
bukan kawan yang aku pilih jadi kawan tu.


My point is, hati-hati pilih kawan,
eh sebenarnya tak boleh cakap hati-hati juga,
ada juga orang yang baik tapi nda ngam jadi kawan,
habis nda boleh clique, tune nda sama, susah mau ketawa bersama, nangis apatah lagi kan,

Tapi aku rasa syukur dan bertuah sangat, sebab aku sudah jumpa kawan yang boleh diharap selalu.
Jadi bila bila kawan baru mengecewakan aku, sakit nda la sangat.
Kawan aku part of my backbone, my soulmates,
yang faham details perkara yang tidak diceritakan,
yang tahu kau sedang bersedih hanya dengan icon di whatsapp :)


So, thank you girls.
Aku rasa whole world pun nda boleh ganti sakit sedap kita sama-sama.

To a 15 good years of friendship and counting :)
Loving u, girls.

No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers