Nuffnang Ads

Friday, August 02, 2013

Sisterhood

As Salam dan hai,

Male friend (sebut male friend, kalau sebut boy friend macam mengundang spekulasi pula) aku pernah bercakap ;

" perempuan punya sisterhood ni lain macam, very defensive (atau busybody?) "

Case 1 :
Aserap muslim tu kahwin kali kedua. Tetiba semua wanita jadi sisters. Defend isteri pertama, salahkan si suami, serang isteri kedua. Yang nda pernah kenal pun, jadi kesatuan. Perempuan dia akan support perempuan lain automatically bila :

1) berkaitan poligami
2) berkaitan poligami

----

Sebenarnya yang aku mau cakap pasal aku. Pernahlah satu tika dulu, aku declare war sama boyfie kawan.
Sebab? Dia kurang ajar dan sangat biadap. Aku terbaca dia post di friendster (ya friendster) tentang kawan daku yang telah menjadi ex-gfnya. Pastinya bukan benda yang sedap di dengar, kalau nda, masakan daku ada inisiatif membalas testimonial itu ya. Kami memang perang mulut. Tiba-tiba gf baru dia ikut menjawab. Nah, habislah juga aku sound. Apa dia cakap? Boleh kah aku cakap, lelaki kalau mau memilih sangat perihal rupa paras, pastikan dirumah sendiri ada cermin besar juga ya. Kot kot lah terlupa rupa sendiri macam mana kan.

Bukan aku sahaja yang defensive. Kawanku yang lain juga.

Pernah lagi sekali, ada lah yang geram baca status fb boyfie kawan. Cerita lama ni. Marah sebab dia cakap camtu di belakang gf dia, yakni our sister. Lepas tu kawan satu comment. Yang lain nampak pun ikut comment. Semua mengomen, termasuk boyfie diorang. Ya, kawan-kawan aku punya boyfie pun ikut sekali mengomen, sebab diorang juga rasa yang apa dia cakap itu adalah tidak matang. Aku nda terlibat sebab aku nda buka fb masa tu. Si gf pun nda terlibat sebab dia juga nda buka fb. Hahahaha Last-last semua ketawa sebab thinking how defensive and protective we were towards our sister :)

Bila kita sudah kenal lama dengan kawan kita ni, sudah jatuh bangun sama-sama, kita akan ada perasaan mau protect dia selalu. Nda mau orang sakiti dia. Macam time sekolah dulu, u mess with my girl, u are messing with us. So you better watch out, biyatch. Eh takboleh cakap camtu dah. Haha Saiko enough.

Tapi Bob pernah cakap, jangan masuk campur hal orang lah. Biar diorang settle sendiri. Aku nda masuk campur unless asked. Fair enough kan?


Aku nda tau lah, scary kah lelaki bila dapat tahu bini diorang ada sisterhood melampau macam ni? Patut rasa lega, sebab bini sudah relieve sama sisters nya, so husb tak payah dengar kelu kesah isteri dah. Haha Mesti the husbands cuak kan dapat bini macam ni? 

Tapi aku rasa pendirian aku simple. Jika orang mau share, kita dengar. Orang datang minta pendapat, kita bagi. Orang mau dengar, syukur lah. Orang nda cerita, jangan sebok-sebok. Mana kita boleh tolong, kita tolong. Nda dapat tolong, jangan menyibuk. Tapi aku memang agak berapi juga kalau dengar another sister kena buli. Sebab aku rasa kami ja boleh saling membuli, bukan orang lain buli my sisters. Ada rasa mau tumbuk orang laju laju. Nda tahu lah. Mungkin sebab we've seen each other cried before, so rasa mau protect each other tu kuat :))

PS : Dua kali in a row tulis pasal girl friends. Ini sambungan (sedikit) dari previously :)



No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers