Nuffnang Ads

Friday, January 13, 2012

Caffeine Addict.

Just a short one. Before terlupa. Biasa lah, sudah tua kan. Selalu lupa macam-macam. Just sharing with you guys.

I am a caffeine addict. Tak addict mana pun sebenarnya. Bukan sampai tahap badan gigil-gigil bila tak dapat. Tapi tahap yang mesti nak minum kalau tak rasa hidup tak lengkap. Faham tak faham tak??

So, since aku ni ada planning pada tahun ni, planning untuk menjadi sihat dan kurus (ehem!), maka aku pun berazam untuk mengurangkan doses caffeine injected into my body. Tahun ni juga, aku merancang untuk mendapatkan baby secara serius (sangat serius), dan kebetulan aku ada terbaca/terdengar bahawa kafein boleh mempengaruhi kesuburan sedikit, entah betul kah tidak jadi aku play safe sahaja lah dengan minimize it. Untuk buang terus tu susah, perlahan-lahan sahaja lah kan.

Untuk 13 hari di bulan Januari ini, aku rasa aku buat dengan baik. Tepuk tangan. Bukan sahaja dapat kurangkan, tapi ada harinya aku tak minum langsung. Colleagues semua tahu lah ahh betapa serius kondisi aku ni. Setiap hari aku minum purata 4 sachets Nescafe 3-in-1. EMPAT. Ada hari, bila terlampau stress dan tertekan, aku minum sampai 2 kali ganda, 8 sachets. Pernah juga sampai 10 sachets sehari. Mind you bila aku kata sehari, sebenarnya maksud aku begini; dari jam 8 pagi ke 5 petang aku boleh minum sampai ke 10 sachets itu. Hari bekerja lah terutamanya. Dan, bayangkan aku kerja Isnin sehingga Sabtu, adakala Ahad juga. So, banyak kan? T___T

Bila aku tak minum, fikiran aku terganggu. Caffeine ni membantu aku fokus pada kerja. Baik lah tu kan, membantu fokus pada kerja, isnt it good? No! Last year, entah berapa kali aku dapat mc sebab tension headache. Puncanya adalah banyak fikiran, sejuk, dan pengambilan kafein secara melampau. Itu doktor tu cakap lah. Tahun ni, I try to change =)

What Do I Do To Control My Caffeine Addiction??

  • Banyakkan minum air suam. Asal rasa nak minum kopi, minum air suam dulu.
  • Lengah-lengahkan masa. Bila rasa nak minum kopi, aku mesti cakap nanti kejap lah, buat benda ni dulu. Lepastu lupa. Sampai petang tak minum. YEAY!
  • Kurangkan dos (eh, macam ubat pula). Satu hari minum satu sachet saja. Bagitahu diri sendiri, sikit-sikit saja, nanti habis buat lagi. Lepastu, sendiri tertipu sebab bila habis nak buat lagi refer to step 1 di atas. Haha
  • Campurkan dengan air, agar cair sedikit. Sekarang, my dos adalah macam ni; satu sachet lepastu tambah Dutch Lady Full Cream Milk sedikit, tambah lagi air suam. Sedapppp.

Itu sahaja. Mahu drive pulang sudah ni. Mum bawa dinner di Kg Nelayan. I hope the steamboat one. Bosan makan seafood. Baii.

PS: OMG. Got teaching on Sunday. Malas tapi duit bah tu. Where’s my teaching material ehh??!

 

2 comments:

anangsue@mamajnjnj said...

aku juga dulu, tapi syukurlah dapat kasi kurang sudah..betul kau cakap ni nescafe dpt kasi fokus pada kerja, kalu nda pekena nescafe pagi2 memang aku lembik dan mengantuk tapi masa pregant si Jannah, mungkin balik2 kena marah, kena suru kurangkan atau jangan minum langsung bilang nurse bagi pengaruhi darah sbb aku asal preg mesti kurang darah..so aku ganti dgn guara, lama2 ok..pastu pengambilannya pun x berapa kerap..kadang 2 x sehari..tapi kadang2 ada sehari mahu juga 3x..hehe..goodluck dayah

Dayz J said...

Nah. Itu lah. Bikin ketagih kan, Nang? Sedang mencoba lah ni.

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers