Nuffnang Ads

Tuesday, December 11, 2012

Macam ada secret admirer

Wah tajuk. Jangan gundah gulana, tidak ada sesiapa yang berskandal disini.
 
Assalammualaikum, dan hai.
 
Sebenarnya aku tertarik juga mau cakap pasal benda ni. Lama sudah. Tapi susah juga hati kalau kalau ter offend orang lain kan. Oh, kamu perlu tahu entry ni inspired dari blog Sepet, pasal jual beli online.
 
Aku neh suka juga lah beli online, perasaan masa parcel tu sampai macam ada secret admirer bagi kau hadiah, yang kau suka lagi tu. Ceh, padahal sendiri beli beh. Kahkahkah Tapi itu pun depend juga. Kan online ada postage fee lagi, murah pun kalau sudah campur postage fee tu aku rasa sama juga sama harga asal di kedai kali ah.
 
Balik pada cerita Sepet tu, dia tu pun menjual juga dari online, tapi aku faham maksud tulisan dia tu. Kadang-kadang kita ni (as a customer), rasa syok sangat dah nak beli barang dari si penjual online ni, add lah dia dekat facebook kan, nanti kita tanya 'berapa harga', dia jawab lah 'check pm k'. Pastu karang tetiba je update status macam ni,
 
Asyik tanya harga tapi tak beli
OR
Mau beli, beli ja lah, ni banyak songeh pula.
OR
Please lah customer, ingat kau sorang ja pelanggan aku.
 
 
Pffffft. Sombong siot der. Kau sudahlah jual barang, kutuk-kutuk customer pula. Kau memang lah nda mention, tapi sentap juga mana-mana buyer yang baca kan. Memang lah kan manusia ada hati perasaan juga, tapi kau penjual kau dapat untung, lain cerita lah kalau barang tu percuma giteww kan. Bagi aku kau sakit hati cemana pun dengan buyer kau, diam je sudah. Tak pun, create separate FB account. Satu memang untuk urusniaga, yang untuk add add buyer. Satu lagi personal punya, yang mana kalau kau memaki sekalipun cuma kawan-kawan kau yang faham diri kau je yang dapat baca.
 
Ada lah a few yang jual barang yang aku suka dan rasa ingin nak beli, tapi bila aku tengok how they merungut about their customer, segan pula aku. Ada yang terang-terangan tulis dia bengang bila customer takmau bagi testimoni, bagi aku itu kan hak masing-masing. Bukan semua suka publisiti. Yang paling bikin takut, kalau kau whatsapp ke sms ke apa, tetiba itu dijadikan testimoni tanpa pengetahuan kau. Entahlah. Kalau aku, aku taksuka kot macam tu.
 
Kadang kita ni kena beringat, bila buyer beli produk kita, maksudnya mereka percaya kita. Jadi, menjadi tanggungjawab kita sebagai seller untuk jaga kepercayaan itu dan nda buat sesuatu yang boleh aibkan buyer. Wahhh, KITA konon. Macamlah aku ada berjual online.
 
Tapi nda semua online seller begitu ya. Ada satu kawan ni berjual online juga, dari haritu which is lebih kurang dua bulan lepas aku ada nampak baju lawa dia jual. Murah lagi tu. Pastu aku kira (dan memang) mau beli. Aku janji mau pergi self collect tempat dia. Sekalinya masa tu aku busy futsal lah apa lah, langsung tidak terpergi tempat dia. Pastu aku lupa. Ni bebaru ja ingatan aku pulih baru tersedar ada membooking sama orang.
 
Astaga, punyalah aku rasa bersalah amat amat ni. Rasa mau kasi deactivate facebook deactivate twitter dan tutup blog sebab malu. Sudahlah dia baik hati reserve kan aku tanpa aku bayar pun ah. Pastu takpernah juga aku nampak dia post merungut pasal karenah buyer leceh bongok macam aku ni, not in twitter facebook or even in her blog. Aku harap dia sudah jual lah tu item aku tu. Kalau nda, rasa bersalah aku meningkat 300% ni. Terima kasih lah ya mami Hannah dan Dayyan.
 
Eh. Bocor rahsia aku bersalah pada siapa. Kahkahkah
 
Kbai.
 
 
PS : Kenapa eh kalau yang jual online tu, dia tak direct letak harga, sebaliknya bila kita tanya, dia mau pm pula. Adakah strategi perniagaan? Adakah harga berlainan mengikut customer? Marketing strategi ka? Mohon pencerahan.
 
 

No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers