Nuffnang Ads

Sunday, January 27, 2013

Sunday : Layang-layang


Assalammualaikum dan hai,
Cerita pasal layang-layang ni terkeluar sebab kedai upinipin tutup. Amoi ni memang bodek pop-pop sama Bob, tapi kedai tu tutup. Pergi kedai lain, tiada pula jual pop-pop tu. Jadi Bob pujuk Amoi, mau kasi dia lupa-lupa pasal benda yang tiada tu, tu dia buka cerita pasal layang-layang. Ada budak main layang-layang juga di kampong. Terus Bob terlepas cakap, ‘nanti acik bob kasi buat kamu layang-layang’.

Aku ketawa ja. Sebab aku pandai buat, tapi bukan yang terbang punya. Kahkahkah Susah bah tu.

Time Bob mau makan, Amoi tagih janji tu. Yang aku hairan Bob pergi buat juga. Bukan buat yang olok-olok ya. Betul betul punya. Serius sampai pergi potong bamboo kau. Sampai dia kerat halus-halus. Aku pun hairan, buat ja la guna apa-apa kayu kecil, kasi silang, tampal kertas, ikat benang. Asi-asi kan saja bah kan. Ni bersungguh-sungguh pergi raut buluh. Kelakar weh. Pastu salahkan aku pula kasi ingat bebudak tu.

Lepastu lagi lucu, sampai abang dia terjebak sama. Sampai Pas sama Ashraf pun ikut buat layang-layang tu untuk kasi sampai hajat budak dua orang tu. Achai tu lagi, ‘Achai punya warna merah ah, acik Bob’. Acik Bob kau raut buluh pun mau sampai dua jam nak. Kau request colour lagi. Pengsan pacik kau.

Pastu, Bob rimas kali tengok bebudak tu push-push dia kan. Mana nda, sikit-sikit tanya sudah siap kah belum. Terus Bob cakap sama Amoi, ‘Moi kamu tidur lah dulu, lama ni buat ni.’

Tahu apa Amoi tu jawab?
‘Eh, tok dalang tu buat kejap ja?!’

Kamu tau Tok Dalang tu siapa? Itu datuk si Upin Ipin T_____T

 

 

 

 







2 comments:

N.Aima K said...

nah kenapa nda guna lidi..

Dayz J said...

Aima,
Tu lah aku cakap. Buat asi-asi ja bah. Ni sampai potong bambu di belakang rumah lagi.

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers