Nuffnang Ads

Friday, October 04, 2013

Bolehkah lelaki dan perempuan jadi bff?

As Salam dan Hai,

Kawan aku cakap, perempuan mana boleh ada best friend lelaki. Memang takkan boleh. 
Aku gelak ja. Eh boleh lah. Siapa cakap nda boleh?

Tapi betul kah boleh?

Lemme share with u one story. Aku dulu memang ramai kawan lelaki. Masa-masa bujang bah. Minta pendapat, sharing story, gurau senda tepuk tampar. Macam adik abang. Tapi bila aku sudah kahwin, kesedaran sudah datang sedikit. Memang ada yang rapat. Tapi mana boleh aku sebagai wife somebody bercerita perihal diri (dan masalah, well who doesnt have one, right?) kepada orang yang lain. Membuka aib namanya. Lalu aku meminta pendapat seorang ustaz dan beberapa orang cerdik agama. Katanya, mana ada istilah kawanbaik antara lelaki dan perempuan, apatah lagi lelaki bujang sama wanita berstatus isteri. Gulp.


Ada benarnya. Akan menjurus kepada banyak perkara dikemudian hari yang kamu fahamlah sendiri. Jadi, aku berubah. Aku jarakkan friendship. Aku nda mau lagi mendengar cerita si kawan dengan gf nya. Kenapa? Sebab kenapa juga konon aku mau sebok hal orang, kan? Dia minta pendapat, aku bagi secara general. No more ym. No more email. No more whatsapp. Kenapa? Aku nda juga cheat. Tapi apa lah si Bob akan pikir kalau dia baca. Sebenarnya bual kosong saja pun. Bual macam masa bujang. Cerita pasal life kerja dan perkara macam tu. Bual kosong kawan kawan. Tapi aku bukan bujang. Jadi mana boleh begitu. 


Kepada yang faham, alhamdullilah penerimaan nya bagus. Ada yang sentap bahahahaha, terpaksa aku beritahu secara baik dan jujur. Nda mampu aku jadi kawan rapat kamu macam dulu huhahuha sebab aku berubah. Apa aku boleh tolong cuma doakan kamu dipermudahkan urusan, berharap kamu berdoa yang serupa untuk aku. Some of them (or most of them) sudah berkahwin kini. Kalau jumpa pun kami masih bertegur macam biasa. Nombor di telefon masih ada, tapi nda lah contact lagi. Masing masing pun sudah berubah jadi better person dan sama-sama mencari keredhaan.


Sekian.


Tapi still perkara yang bahaya adalah the exes. Sebolehnya janganlah berkawan baik (atau rapat) dengan ex. Sebab takut akan dikalahkan oleh kenangan lalu kalau iman goyah. Kalau berpisah secara baik, mungkin tiadalah masalah besar sangat. Kalau berpisah secara kurang baik, nah kemungkinan dendam tu masih ada. Kalau cerita dulu nda kesampaian?! Nahh, itu lagi bahaya. Peratusan besar sparkle akan tercetus. 


Elakkan. Ingat diri. Kalau nda boleh ingat diri, ingat Allah. 



No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers