Nuffnang Ads

Monday, October 14, 2013

TipsInterview : Be presentable


Hello.

Aku ingat mau share lah benda-benda remeh macam ni di belog (kalau teringat). Haha

Hmm. Orang kata dari mata jatuh ke hati. Apa yang first orang nampak boleh lead kepada evaluation seterusnya dia terhadap kita. For me, nda salah invest sikit dan put some effort dari segi pemakaian untuk attend interview.

Apa kita pakai memang refleksi siapa diri kita.
Apa kita pakai di hari interview, show to future employee the effort we're willing to do.

------

Pertama. Baju.

Pakailah yang selesa, tidak menjolok mata lelaki mahupun wanita. Kalau private, nda lah formal sangat tapi jangan juga kasual sangat macam mau pergi piknik.  Sesuaikan dengan core business bakal majikan. Kalau pergi interview post guru tadika, pakai lah baju sopan yang kalau ibubapa nampak anda dia jadi yakin hantar anak ke tadika itu. Kalau apply post marketing, tahu skop kerja ada pergi keluar jumpa client, pakailah yang bila client nampak dia jadi yakin dengan produk kita. 

Tidaklah semestinya 3 pieces ; blouse, blazer, skirt ya. Bolehlah bagi nampak relax sikit. Kalau baju cantik, kamu pun auto-confident juga bercakap. Cobalah untuk pastikan baju nda kusut. Aku malas iron baju, hari hari pergi kerja pakai kasual sebab malas seterika. Tapi kalau interview apa aku nda lah sebongoks itu pakai kusut masai. Kahkahkah



 





Kedua. Kasut.

Selesa sudah pasti. Jangan terlampau tinggi. Again, kau bukan pergi club. No sandal please. Pakai flat boleh, tapi jangan lah too plain. Show some fashion sense juga bah. Kalau boleh, kasut senyap lagi bagus. 




Ketiga. Face and hair.

Hrm. Try to put some powder, blush and gloss on. Wanita lah, terutamanya. Eh memang wanita lah bah pakai mekap kan. Kalau mau bare face, ya boleh dong -- tapi pastikan mukamu flawless dan seriously ada natural beauty. Other than that, I dont think you should give any excuse. Penting ke pakai mekap? Ni hah aku cakap k, nda penting selagi muka kau sedap dipandang, tapi kalau muka kau jenis perlu banyak 'renovation', maka renovation lah sebelum ke interview. Bila kau mekap, it show yang kau jaga appearance, so it show juga yang kau ni marketable dan presentable. Kalau muka kau nda meyakinkan, macam mana kau mau yakinkan orang untuk kerja/deal dengan kau.

 




Rambut. Eh plislah. Do something asal kemas. Colour hair aku boleh digest lagi, biarpun warna dia colourful ada hijau merah sikit kuning sikit hitam -- asal saja masa interview kau kasi bun kah dia kasi ikat kah, nampak kemas, rasanya okay. Tapi kalau tahap rambut pun nda bersisir kusut masai, ditambah dengan bare face perlu banyak paitung, alahai.

 

 



-----

Pakai yang sopan dan kamu selesa. Bukan pakai mahal mahal atau cantik cantik, cukup asal presentable ya. Hrm. Ada bah satu calon part-time ni datang interview. First time aku tengok dia, hati aku berbisik (fuh berbisik tu), bukan domestic helper sudah full quota kah? Aku ingat dia datang untuk interview kursus amah. Tanjat macik. Rupanya untuk trainer. Pastu hati berbisik lagi, macam mana dia mau mengajar dengan keadaan yang nampak nda terurus ni? Ini kisah benar tau. Ada kah pernah kamu nampak cikgu sekolah pakai cincai. Kau cakap muka nda penting eh, appearance nda penting eh, tapi in reality aku yakin kalau lecturer kau pakai selipar jepun ja pun sudah kah rasa mau keluar dari lecture hall. Mihmihmih

Unless kau apply untuk post researcher kerja dalam hutan sinun seorangan diri nda jumpa sesiapa, maka yeah teruskan dengan keselekehan mu itu. So yeah -- be presentable. Nda perlu datang interview pakai baju branded. Asal kemas dan rapi, kira kalau kena ampai tepi jalan orang nda sangka kau cleaner kira okay lah tu. 





PS : Seriously aku hairan sama calon tadi tu. Meski lah ini part time. Tapi cant you dress any better than that? She's just my age okay. Aku ada lah hint tadi, persediaan dari segi apperance tu penting bila jumpa orang, aku harap she gets what I meant. Aku betul ni nda sangka. Dia ada degree tau. Tapi dress up level SPM macam tu, tak silap aku most univ/college sekarang memang ada bagi kursus grooming atau additional courses untuk interview/appearance ni semua. 

PSS : Aku pun bukanlah jenis kemas manjang. Ada masa muka memang sememeh juga. Tapi itu dirumah. Keluar rumah ja -- be presentable. Sebab teringat kalau tetiba terjumpa macik-pacik yang baru ja aku jumpa masa marketing minggu lepas dalam keadaan macam baru lepas beranak ni karang boleh tahan scary juga.  Lagipun kalau bini sememeh terlampau, malu encik suami dong. Sebab isteri adalah cerminan suami. Sekian. 


Credit Photo : Some grom Google. Yang lain by polyvore.com.


[ This is for sharing info je tau. Orang kata kalau benda tu rezeki kita, macamana pun tetap jadi milik kita. Tapi berusaha and buat more effort apa salahnya. Hihi Untuk ubati kecewa juga, kadang-kadang when you tried hard tapi still tak dapat the post, bukan bermakna u tak cukup baik, tapi mungkin apa company mau tu tiada pada kamu. Atau kamu nda fit untuk situasi kerja tu. No hard feeling. ]


No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers