Nuffnang Ads

Friday, August 10, 2012

Cabaran Berpuasa di Rumah Mentua

Assalammualaikum. And Hi :)
As promised, mari menyelongkar antara cabaran berpuasa di Kawang. Aku dan husb memang pulang kampung setiap hujung minggu. Lebih lebih time berpuasa ni. Iftar beramai-ramai bersama keluarga memang nikmat yang paling nikmat ;)
Oh. Aku ingatkan kamu ah, bila aku cakap kami balik kampung yakni Kawang, kamu harus tahu turut berada di sana adalah 3 ekor orang anak kecil Amoi, Achai, Aling. Dan juga Afi. Tapi Afi masih kecil. Kurang memberi cabaran. Ada masa, jika nasib baik tambah lagi 2 orang; Azim dan Aqil ah. Nah, disana lah cabaran dia membesar betul -.-'
 
 
OH. MY. ENGLISH. ! - Aling

Cabaran # 1
Bila diorang sudah bawa main. Okay fine. Kamu jangan ingat mainan diorang ni yang duduk duduk diam diam goody goody main Lego sana ah. Bawa berlari jo! Mengejar diorang kesana sini. Habis naik turun tangga semua. Belum laagi part baring-baring, diorang ikut baring. Kalau baring ditepi nda apa, baring atas badan ah.

Cabaran # 2
Menguji kesabaran tahap maksimum. Tengah tengah baca newspaper / mags, datang satu sibuk mau ikut baca (macam pandai baca), datang satu mau cepat cepat flip next page, datang satu paling hebat, terus terus pijak bacaan ah (exhibit: Aling). Nasib nda baik, dia kasi koyak page yang tengah dibaca. Aku ni baru mau menelaah kasut apa si RCW pakai ni, tudung apa si Heliza pakai ni, tup tup pecah dua muka Rozita ah T_T
 
 
Cabaran # 3
Tengahari diorang haus mau minum air ah. Bukan lagi air susu. Macam macam, air merah, air cola, air sejuk. Lepastu minum bawa gelas dari dapur pergi ruang tamu. Exactly depan aku sama husb. Berjejeran lagi air tu meleleh ah, kita yang tengah haus puasa ni pun boleh tergugat iman nampak. Entahlah air liur kah air apa itu -_-" Tapi looks tempting.

Cabaran # 4
Aqil dua minggu lepas ah. Makan biskut depan aku, husb, Ashraf. Sudahlah bunyi bunyi makan depan kami sambil tengok kami. Mau kasi suap lagi pergi mulut Bob sama Ashraf ah. Dengan muka meyakinkan lagi dia suruh pacik Acap dia rasa -.-"

Ashraf: Aqil makan lah. Pacik Acap posa ni..
Aqil (2 tahun) : Oh! (Dia kan suka sebut OH!)


Cabaran # 5
Balik balik minta beli aiskrim sama pacik diorang ah. 'Acik Bob, si beli Ahchai eskrim ah. Banyak-banyak. Kakak nda payah, eh kakak shikit ja.' T___T Ah, sekarang yang si kecil tu pun pandai ah cakap minta macam-macam. Nanti kejap kejap suruh Nurul call Bob ah, dia mau cakap sama pacik dia. Yang nda tahan tu, makan aiskrim di tengahari depan mereka yang berpuasa ( seperti aku). Lepastu ada sound effect; ' emm, shedap nya eskilim ni aunty Yaya. Dap.' Nanti nda lama, 'Ala tumpah di tangan' sambil jilat tangan sendiri ah. Nanti kejap lagi, 'Aunti, tolong bah buka ni eskilim'. Nanti paling finale, 'cuba aunty rasa, shedap ni acik Bob beli'. Sikit aku mau buka mulut ah. Hoho


Cabaran # 6
Pergi bazar, beli minuman terus minum on the spot ya. Sllurrrp sllurrrp lagi. Komen lagi, sedapppp.



PS : Aku jarang makan nasi sejak puasa. Iftar selalu makan kuih saja. Sahur makan/ minum Nestum saja. Aku perasan, kalau aku makan nasi macam lagi aku cepat lapar. Sekarang aku makan Nestum ni aku kurang / jarang lapar waktu puasa. Boleh bertahan sampai ke iftar. Macam semalam. Husb lambat ambil aku. Selalu 4.30pm tepat. Semalam dia jalan sama Tayo jam 5.00pm baru sampai. Ngam Ieda pun pulang jam 5. Angkutlah dia sekali. Perjalanan yang kurang 1 jam boleh sampai Kinarut, jadi sejam lebih ah sebab dia meneroka jalan shortcut baru. Konon. Selalu, Likas-Jalan Lama Tuaran - Karamunsing - Harbour City - Kepayan - Putatan - Kinarut. Semalam, Likas - Jalan Tuaran Lama - MUIS - Kepayan Ridge - Lido - Taman Millennium - Donggongon - Jalan Lama KK Papar - Kinarut. Hrmm. Lepastu pergi Beringis hantar Ieda (6.09pm), sampai Kawang 6.19 pm. Oh aku bilang ngam ngam saja ni sampai terus berbuka. Jam dashboard baru 6.19pm kan. Wada telefon, Bob cakap mau sampai dah. Buka 89.90 fm, pertengahan azan sudah jo -___-" Cepat cepat sungkai minum air bateri di kereta. Nda ba, ada air laici di kereta kan. Begitulah kalau ada budak budak selalu ikut, dalam kereta mesti ada stok makanan. Kehkehkeh Eh jam dashboard kereta ku pentipu lah. Siapa lah yang set itu begitu. Jadi Nestum? Ah, itu lah aku nda lapar pun masa mau sungkai dah tu, siap cakap dalam hati, ni kalau sambung puasa sampai jam 10 mlm pun larat kot. Melampau.

PSS : Okbai. PS ja panjang boleh buat satu entri baru ah -__-"

PSSS : Projek buku aku belum siap. Belum habis translate ke BM. Hrm.

No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers