Nuffnang Ads

Thursday, August 02, 2012

Face's Routine Of Mine


Hai.

Jumpa lagi di ramadhan ke 13. Baki another 17 days (lebih kurang) before aidilfitri. Being an adult, raya bukanlah menyeronokkan mana pun, sudahlah perbelanjaan increase, mau gaduh lagi mau beraya rumah siapa. Eh. Kami tak.



Selalunya, aku akan bersiap awal pergi kerja, sangat awal sampaikan husb pun belum bangun. Aku ni paitung muka ja boleh ambil masa 15 minit, campur lagi tudung, campur lagi masa tukar baju sekali perasan nda matching tudung, nah. Lepastu memandu lagi berhemah la sangat, last-last masuk kerja lambat. Matai. Potong gaji. Hujung bulan dapat slip, pengsan. Belum lagi dapat memo. Die.



Kiranya, husb jarang nampak aku bersiap. Selalu kiss goodbye je, dia tengok pun mamai mamai. Tapi this ramadhan, dia berpeluang tengok isteri dia bersiap, yakni memaitung muka (read: mekap) sebab dia kan hantar aku. Being a man, hidup mereka simple. Bangun, cuci muka, berus gigi, pakai baju, jalan. Kita? Perempuan ni? tsk tsk geleng kepala.



Tak boleh ke satu hari tidak mekap? Boleh, tapi bukan masa pergi kerja. Terutamanya aku. We dont want to look hot macam pergi club, we just want to look presentable, right? Jadi, muka aku without mekap adalah not so presentable. Without mekap on, aku rasa malah aku takut orang koma tengok aku. HAHA Exaggerating sungguh. Fine. Tidak koma, tapi boleh depresi.



My face (skin) adalah ALWAYS troublesome. Hormon tidak stabil (biarpun usia menginjak 27), so I still have those pimples-day-out every month. REGULARLY. Jari lagi gatal, you know lah what I mean kan. So, scars adalah banyak. Tiap bulan I stress how to buang the scar, nda lama the pimple keluar, runsing lagi how to buang the pimple, neverending story. But pimple I scared the most, it ruined your face. At least scar boleh tutup pakai concealer. Pimples? You can see the benjol from far ahead.



Aku pernah baca di belog (macham iz punya, maybe? Kawan Hanis Zalikha juga), nama dia Iz, kulit dia halus gebu. Lepastu ada tanya apa ubat pimples dia pakai, dia jawab, dia takpernah ada ubat jerawat kot, sebab bila ada jerawat dia picit je, nanti tinggal parut, dia pakai ubat parut je. Boleh camtu. Hahaha Tapi logik lah kan?



But now. I felt like my face condition are getting better day by day. Lebih smooth. Jerawat kurang singgah (which to be honest juga aku takpernah ada those big pimples, yang kecil halus punya pimples ja ada), and my face rasa lebih lembut. I notice this happen because of the face cleaner I used. I have been using this Himalaya face cleanser kerana terpengaruh dengan Joanne Juend. Harga a bit costly; 26MYR. Tapi ada improvement di muka, at least.



I dont know lah, its just I think sekarang ni my face regime / makeup ada a better combination. With Himalaya product as daily cleanser, Safi perfect 10 as toner (10 MYR), cold cream from Avon (9MYR), dengan masking frequently. Mask yang jenis sheet (E-Noveal, 10MYR for 5), aku pakai 2 minggu sekali, mask yang jenis scrub (Avon, 10 MYR ) aku pakai every 2 days. I think I need more scrubbing untuk buang dead cells, kan.



I also practice good hygiene before makeup. Cuci muka sebelum start and put some toner on. First, I used Fresh Radiance Gel Foundation from Avon (MYR 10), ratakan ke whole face, as a base. Second, I used foundation brush (9.90, E-Noveal) to sapu Cover Face (23.90MYR, E-Noveal) from Naturactor (number 151) to the face, before ratakan lagi guna jari. Third, I put a bit of BB Cream from Avon (18MYR, maybe) to the face, tapi ala ala kadar je, jangan banyak sangat nanti oily jadinya. At this steps, magically the scars jadi 'hilang' (saja sedapkan hati sendiri cakap hilang -.-" ), tak hilang sepenuhnya tapi jadi samar. Cover face is good, no need concealer. Some tips, cover face can act as concealer too, just need to put a little bit thicker in the dark spot. Ratakn betul betul. Barulah sapu powder. These are my style, my way of doing this.



Jadi, kalau kamu pernah jumpa aku secara live (come on, y u trip macam artis neh?), you will notice my scars still there even after makeup, tapi you have to really look clearly and dekat baru nampak and sedar kan. Imagine lah kalau aku bare-face, sanggup kamu tengok?  Thats why, kalau mau tengok, better tengok dari jarak 100 meter, terus I jadi bidadari gituw di matamu. Plis lah jangan buat orang muntah, Dayah.



So, my point is, bersyukurlah those born with good skin condition. Yang halus mulus gebu sebab keturunan genetik begitu. For us, yang ada masalah skin, mekap adalah antara solution to at least cover it up, and gain some confident to face the world. Eleh, I pernah di diskriminasi di sekolah  / kolej sebab people choose looks over my skills and knowledge ;)) Thats a hard reality check, you know.



Tapi aku pun nda lah suka sama orang yang mekap over. Kena ikut kesesuaian majlis kot. Yang penting, kalau boleh jangan sampai hilang wajah asal.



PS : Aku paling fail part eyebrow. Berterabur kan? -.-"







No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers