Nuffnang Ads

Saturday, August 18, 2012

What's Your Raya Task?

Assalammualaikum. And Hai :)

Esok raya. Not so surprise pun. Masa kecil dulu excited gila okay tunggu pengumuman raya. Sekarang tak pun. Sebab dah tahu bila raya kan. Kalau tengok kalendar (most) memang dia dah bagitau bila raya. Tengok anak bulan tu kasi cukup syarat saja. Mungkin lah.

Kami tak balik kampung. Tiada kampung kan. Dulu kampung di Putatan. Sekarang tak. Tiada siapa disana kecuali saudara saja. Nenek pun dekat Kinarut. Husb punya kampung pun di Kawang ja. Entah berapa kilometer ja dari Kg Anak ni. Tapi memang dekat. Jadi perasaan bergaduh mau raya mana tu tiada.

Awal awal kahwin dulu ada juga husb mau bawa beraya di rumah mami dia. Tapi mungkin sebab dia pun kasihan sama my mum kan, tiada siapa tolong dia masak, lagipun aku kan anak perempuan seorang je. Kehkehkeh Adik aku boleh juga tolong di dapur, tapi I guess feeling dia lain juga hoh. Jadi aturannya raya pertama memang rumah aku. Raya seterusnya baru rumah husb.

Tapi sepanjang malam malam menjelang raya ni husb memang balik rumah mami dia, tolong apa yang patut. Dia pun ada tanggungjawab pada keluarga dia kan.

Menjelang raya adalah waktu crucial bagi aku. Aku punya tasklist memang panjang patbelas muka surat. Adikku punya pun.

Mine are (ehem!):
Keluarkan gelas piring balang etc etc dari stor
Cuci dan lap dan sedia di tempatnya
Kemas dapur
Susun kuih ke balang
Potong bawang halia etc etc
Masak at least one dish
Pastikan semua keperluan raya ada macam balang kuih cukup, gelas cukup, dan lain lain
Sedia iron baju husb dan self

Rasanya ada lagi kot. Nda tertulis. Time bujang dulu aku lagi rajin. Siap lap tingkap ya. Sudahlah tingkap rumah ada 8. Pengsan. Lap almari sama perhiasan lagi. Sekarang ni nda larat aku eh.

Aku buat mana yang mampu ja. Ni pun nasib kami baru berdua. Aku rasa nanti tahun depan bila kami ada anak (InsyaAllah. Amin.) tambahlah aku susah mau buat tugasan raya ni.

Di kesempatan ini, aku mau ucapkan Selamat Hari Raya Aidilditri. maaf Zahir dan Batin. Jika ada silap dan salah aku sepanjang kamu baca belog ni, harap aku dimaafkan. Jangan disimpan di dalam hati.

Selain itu, jemputlah datang ke rumah di Kinarut okay. Tapi calling calling dulu, takut aku dirumah mentua time tu. To ex keliks and current keliks esp Kak Tiny, Rachel, Bruce, Kok, Afendey, Siti, Weedy eh semua lah bah, silalah datang beraya dirumah I k.

So, selamat beraya ya! Have a great aidilfitri peeps :) Take care.



No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers