Nuffnang Ads

Tuesday, June 26, 2012

'Untungnya Kita Di Sabah..'

Hai.

Aku rasa kita di Sabah ni memang beruntung. Sebab, banyak program kemahiran yang percuma dan di sponsor kerajaan.


Tinggal kamu mahu atau tidak saja.


Some center provide the basic skills course for free, tapi kalau mau yang advance level, mungkin ada bayaran (mungkin lah). Sometimes, kerajaan sponsored sampai level itu sahaja dulu. Supaya lebih ramai tenaga kerja mampu dilatih.


Some center, they dig in rural areas cari penduduk kampung with no skills, ajar skills diperlukan mengikut duration, and then terpulang dengan diorang ni samada mau bekerja  dengan orang atau buka bisnes sendiri. I've seen that a lot, okay.


Here are some centers yang provide skills course under government sponsored ;

AMC The School of Business, Likas Square
Computer Skills ( eg Photoshop, Basic Computers, Flash, Autocad, Sketchup)
Languages (Korean, Mandarin, Japanese, English)
Basic Employability Skills ( 5 days courses; mengenal potensi diri, kerja yang sesuai, bagaimana apply kerja, dimana mau apply, etc)
MCITP, CCNA, MCSE
*Sponsored by Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat

Institut Kecantikan Nuvis, Sadong Jaya
Kursus dandanan rambut, make-up, etc

Roszall Beauty Centre, Damai
Kursus dandanan rambut, make-up, etc

Everlasting Bridal House Studio (EBHS Academy), Penampang
Kursus dandanan rambut, make-up, fotografi etc
*If I'm not mistaken, sponsored by Jabatan Pembangunan Sumber Manusia.


Ada juga kursus menjahit 6 bulan di bawah Kementerian Belia dan Sukan, Sabah. Untuk yang dalam computer especially networking field, kalau nda silap aku ada program INSEP di MOST Centre, Sadong. Yang INSEP ni belajar 3 bulan, praktikal 3 bulan nda silap, ada elaun lagi. Yang INSEP ni under JPSM juga. Kalau under program 1Azam di KYS tu lagi best, aku dengar belajar menjahit di kasi mesin jahit. Belajar mekap di kasi alat mekap. Siok kan.


Itu semua supaya kita di Sabah ni nda ketinggalan dari negeri lain. Supaya semua penduduk Sabah, be with or without degree, tetap ada ilmu dan skillful. Percaya lah kamu, orang yang ambil skill course ni silap haribulan earning lagi banyak dari makan gaji. Buka bisnes, bagi service tiptop, terus masyuk. Eh, kamu tahu ka itu Butik Kasih Sayang di Segama tu, owner dia dulu pelatih jahitan Kementerian Belia dan Sukan. Tiba-tiba.


Aku bagi contoh, kain hantar pergi jahit selalu kena caj berapa? Kurung asli pun RM35- RM 40 kan. Belum lagi yang moden, yang mau peplum look, yang mau macam Nora Danish pakai di Innai tu, nah silap-silap boleh cecah RM200 sepasang tau. Itu kedai jahit biasa, belum lagi yang establish punya. Sepasang, kau kira ja sebulan dapat jahit 10 pasang berapa. Contoh lain, makeup service. Sekali make-up, kau minta yang natural look pun boleh paling rendah RM50 tahu. Makeup kampung-kampung pun RM30 (peh, baik aku makeup sendiri). Belum lagi makeup dari establish MUA, boleh cecah RM150- RM250 minimum tau. 3 kali services boleh bayar ccm Saga aku dah.


Hebat kan kita di Sabah. Tidak ada sebab untuk cakap tidak kepada belajar. Ambil lah peluang sementara ada orang nak sponsor neh.



PS : Nanti aku update contact details dan person in charge centre di atas. Tapi yang AMC tu tak lain tak bukan yours truly lah eh.
PSS : The reason I buat entry ni, is this few weeks I liased with these center beh. Mula-mula Nuvis, bila dia join ours, dia spread the news to Roszall and EBSH too. See, we are all in this training provider business are very kind and helpful to each other kan kan.

3 comments:

nonny said...

punyalah untung d EBSH tu dpt blajar photography FREEE!!! jelesssssss..

Unknown said...

info terbaru mengenai kelas jahitan di sabah ada x?trima kasih:-)

Unknown said...

info terbaru klas jahitan di sabah ada x?trima kasih.

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers