Nuffnang Ads

Friday, September 23, 2011

Saya Mahu Mengadu.

Stop sekejap entri Retreat. Tapi hati asyik teringat minggu lepas punya peristiwa indah. Pehh ayat. Macam skema gila.

Semalam ada cerita tough. Itu buat saya sedikit terganggu. This week, due to intensive marketing and schools visitation three weeks ago, we trained banyak primary school student. Banyak sampai kelas untuk public semua need to postponed or rescheduled. Most of these days, akan ada more than 90 students coming to AMC.

Setiap pagi bangunan akan rasa macam mahu runtuh sebab budakbudak ni akan datang kelas berlarilari macam tidak sabar mulakan pembelajaran T_T Bukan setakat datang kelas, pergi breakfast, pergi lunch, pergi tandas semua mereka akan berlari. Seolah kaki mereka telah di auto-running kan. Seolah ada marathon disini T_T

Sampai terpaksa tampal ini di semua penjuru.


Jangan Bising.


Dan tampal ini juga.

Dilarang berlari di koridor ini. Jadi dalam kelas boleh berlari, cikgu?
Dilarang Berlari, Langsung. Kalau lari juga, saya kasi patah kaki kamu semua.
Gurau saja. PIBG jangan saman saya.


Memang hectic.

Part makan, because we happen to handle this kind of things, so kita dah tahu how to coordinate with their makan style. Budakbudak. Meal Voucher kau kena pegang sekali, kena suruh beratur sekali, kena orderkan makanan yang sama untuk semua budak satu sekolah, makanan pula haruslah dari stall yang sama, jika boleh. Kalau tak, these bunch of kids will complaint eh kenapa si Abu dapat itu saya dapat lain? Ehh kenapa si Gegel punya sedap saya punya tidak sedap?.. Nah, that kinda thing.

So, as a coordinator haruslah kita alert kepada semua ini. Sebab customer(s) selalu betul.

Imejin kau ada 5 stalls. Setiap stall ada menu dan cara masingmasing. Dua stall serve no pork tapi still chinese owner. Kau kena arrange dimana these 90++ kids from 2 schools nak pergi makan. Dengan syarat, dua sekolah punya student mesti makan makanan yang sama. Dan stall itu semua mahu ada  portion student yang sama.

Here we goes, yesterday' incident..

I was confronted by the 5th chinese stall, in front of the students, their teachers, the other stall's owner and some public too. In the midst of me arranging the foods.
(ayat shorten supaya senang faham)

SA: Hey, macamana u bagi-bagi student?
Me: Hrm??.. (Remember I was confronted ketika busy.)
SA: How come u tidak bagi secara adil? Macamana kami punya bisnes oh begini?
Me: Miss, kami..
SA: Pagi bagi sana, tengahari bagi sana, jadi saya bila dapat?? Saya baru ada 15 voucher oh.
Me: Miss, begini. Ini sekolah melayu. Cikgu dia prefer makanan melayu. Next time bila ada sekolah lain, nanti saya akan bagi juga sama adil dengan miss dan stall sebelah ni.
SA: Itu murid ada cina kan? U bagi cina sama saya, melayu sama yang lainlah.
Me: Ehh, saya tidak boleh kasih begitu. Nanti balik sekolah student complaint makanan tidak sama. Kami punya deal sama sekolah semua student akan dapat fairly equal.
SA: Jadi macamana business saya?
Me: Miss, for this week, saya tidak boleh buat apa, ini cikgu dia yang tentukan makanan apa. Lagipun, ini nasib baik at least u ada juga 15 voucher dari student kami pergi gerai u, kalau tidak, macamana u mahu survive??
SA: U all should let the student choose their own stall mah.
Me: Eh miss, cannot like that oh. They're all KIDS. If they're given choice, they'll akan pilih lagi macamacam, nanti you akan serve lambat, nanti mereka lambat masuk kelas, it will ruins OUR PROGRAM. In the end, lagi tiada orang datang sini.
SA: So how?
Me: Macam ni lah. Next week, we have this St Joseph coming. We'll try to make a schedule that satisfy everyone. I'll hand u a copy of it once it finalized.
SA: Terus berlalu dengan muka tidak puas hati.

Ehh, dia tidak tahu saya punya tidak puashati macamana. ARE YOU SUPPOSED TO DO THAT?? APPRORIATE KAH BEGITU?? You confront saya di hadapan orang. At least, you should ask me first untuk cakap personal.

After that, saya cepatcepat settlekan food stuff tu. Naik atas terus mengadu sama HR Manager, 'Adakah patut dia cakap begitu dengan aku depan public, kak?'

Lepastu jumpa Za buat pengaduan sama juga, 'Adakah patut dia cakap begitu sama aku, Za?'

KakJima kata, abaikan saja. Buat kerja macam biasa. Dr Lawrence bilang pun jangan peduli apa stall tu cakap. Business is business mah. Za senyumsenyum suruh bersabar. Chill.

Sorrylah, you'll get no respect from me lah, aunty.

Ehh I malas nak cakap tahu pasal stall u, even public sendiri tidak pergi. If student are given the chance, they wont choose there juga, so what do you expect??

Ehh I malas ahh nak cakap hari tu I makan ChickenChop RM10++ tempat you langsung tak bagi pisau. Nak suruh I dengan Kak Tiny sliced isi ayam guna apa? Guna kapak??..

Ehh I makan dekat Pete's Corner baru RM9.50 lah weh siap dengan sauce sebenar lagi. Kau ada?? At the end saya dengan Kak Tiny bergilir guna pisau untuk makan T_T Boleh macam itu?

That was the last time I ate there. 3 Months ago.
I hope that stall success lah in the future. To my judgment, bukan salah kami kau tidak untung.

Oh by the way, the lady went jumpa our boss to complaint kelmarin. All KK Zone's TC was briefed. Yeah, we aware tentang ini. Saya explain/defend sebiji macam saya kata pertama kali kepada aunty itu. Petang, masa saya nak brief next week schedule, dia tiada pula. Eh, by the way aunty, me and the team tidak dirasuah atau dibayar untuk lebihkan mana-mana gerai, okay.

Kami bagi sekadar termampu, dan untuk menyenangkan kerja semua sahaja. Menfitnah itu dosa lagi besar dari membunuh, tahuu takk. Ehh lupa kau mana tahu.

K. Bai. Hati sungguh panas sampai pulang rumah sambung sesi pengaduan dengan Bob T_T




No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers