Nuffnang Ads

Tuesday, September 20, 2011

Third Accident In A Week.

Eh ini belum sampai entri Ranau Trip okeh..
.
Eh eh bukan entri raya juga.
.
.
Aduh banyaknya berhutang entri kan T_T

Sekarang project closure, sebab itu busy. Centre lain ended sudah, tinggal AMC saja. Apa-apa semua fokus AMC. Sampaikan report yang sebelum ini hantar 22hb pun bos tidak perasan, this month before 15 lagi dia tanya. Rupanya cheque sampai tempat dia sudah. Yalah, kan tinggal AMC Claim saja yang di proses T_T

Ohh sila abaikan perenggan di atas. Yang saya nak share ini tentang perkara lain. =)

Masa di Ranau, husband ada call bagitau Didi accident. Tapi tak teruk sangat. Masa tu dia naik Storm dia. Lepastu husband kata, nasib naik nenek kiput tidak tahu, kalau tidak memang dia marah lah itu kenapa cuai sangat.

Lepastu kelmarin, masa fetch mum dekat MUIS, mak kata Didi call. Dia mengadu nasib dia tidak baik minggu ni, dia kena langgar lagi. Nasib bukan Honda dia. Storm tu kena hit dari belakang. New Saga yang hit. Kereta dia okay cuma scratch sikit, tapi kereta si-pelanggar yang agak teruk. Lepas tu Didi kata dia tidaklah minta gantirugi, kasihan si-pelanggar. Si-pelanggar terharu sampai mahu peluk dia.

Lepas tu saya kata lah, suruh Didi sedekah-sedekah sikit. Dia kan running small business, manatahu ada hati tidak begitu baik selepas berurusan kan. Bersedekah lah. Sikit pun tidak apa. Saya pun selalu begitu. Walaupun duit kita cukup-cukup, tapi Insya-Allah jika hati kita ikhlas memberi, kita akan dapat ganjaran dari-Nya. Walaupun cuma RM1.

Once we reach Putatan, mum received call. (Oh kami siblings memang begitu, akan call mum sahaja jika ada emergency. Mum tempat mengadu, bapa tempat penyelesaian.) This time Ahai pula accident. Di Kinarut. Lebih kurang 500m before our house. Saya immediately call husband, mum call bungsu, bapa call Ainal, suruh pergi check Ahai. Sampaikan kami tidak jadi singgah beli ayam sebab risau.

Sampai Kinarut, yang pertama saya nampak husband pergi gertak budak yang langgar Ahai. Kereta Wira tu tersadai di tengah jalan. Begini, kereta Wira dan Kancil ni terlanggar dari hadapan sebelah kanan. That kid bilang adik saya makan jalan dia. Adik saya, being responsible, stopped immediately after the incident, on the same spot. That kid, teruskan pemanduan dalan 100m, before stop-reverse-and parking balik 50m from the spot.

Itupun dia stop sebab nampak adik saya berhenti. Kereta Wira adik saya masih di same spot, on HIS LINE. Okeh, cuma cermin sisi saja yang damage sebenarnya. Bila budak itu cuma larikan diri, nampak macam dia lah yang salah.

Husband protective betul dengan adik. Dia gertak budak tu sampai saya naik kasihan. Sampai bungsu pun ikut sama gertak, kalau kau tidak salah kenapa kau lari. Budak tu cakap dapat bayar RM30 saja. Imagine kau jadi budak tu, terlanggar kereta orang, lepastu dekat 10 orang ahli keluarga owner kereta yang kau langgar tu ada di situ soalsiasat kau, mesti kau pun panik gugup dan sebagainya kan.

At the end, bapa kata settle macam tu sahaja lah. Nasib both side safe. Bapa suruh Ahai and that kid bersalam. Supaya lepas ni tiada pula kes tidak puas hati. Kalau family kami, memang tidak adalah kes adegan pembalasan dan sebagainya. Let bygones be bygones kan.

The point is; Kalau tiada duit, jangan bawa kereta.

2 comments:

FionaHafiz said...

oh point last sekali lah klimaks cerita. teehee. adik adik aku bukan main minta beli kereta (dulu), mintak maaf ah. bukn ndak mau tolg kasi senang adik adik. tp duit minyak, servis segala jadi hidden cost/liability dia. blajar susah sikit supy senangnya manis kan bgs =))

Dayz J said...

Yah. Itu lah, Ona. Masa darah muda, bawa kereta kan macam cool seja. Tapi sudah sendiri dewasa baru tahu coolnya bawa kereta itu bersama segala macam kos. Kos minyak, kos maintenance dan macam lagi.

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers