Nuffnang Ads

Friday, July 15, 2011

Anger Management: Once Upon a Time.

No Anger. Wiki Anger Management.
Saya pun pandai marah. Saya bukan robot. Lebih saya marah kalau keadaan di luar kawalan, yes I am a control freak. Tapi, sebab saya adalah diri saya. Maka saya tahu macam mana mahu kawal diri saya, dari marah orang, tengking orang, pukul orang, gaduh dengan orang, dan sebagainya.  Baik diam dan bertenang. Ekeke
Ohh, Nonny, saya pun panas baran juga dulu. (This entry ditulis sebab terpanggil baca entri Nonny Dia Buat Saya Marah.) Tika usia belasan tahun. Lagi teruk, bila saya marah, saya jadi ganas. The anger wont stop until I hurt myself or something damaged. Yah, usia belasan tahun saya rasa normal juga. Blame the hormone.
Gelas, cermin, handphone or any other things yang boleh dipecahkan memang tidak selamat berada dengan saya. Even, saya sendiri pun tidak selamat bila saya marah. Sampai satu tahap, saya tumbuk dinding sampai tangan bengkak. Yeah, I admit my bad. Pretty stupid.
So, saya pun mahu share tips menenangkan diri ketika marah, yang buat saya lebih cool-down and calm sekarang. Eceh.
Tarik nafas dan abaikan gangguan yang menaikkan darah.
Cuba ingat benda lain.
Ambil wuduk.
Istighfar banyak-banyak.
Letak diri kau di tempat orang.
Fikir akibat dari kemarahan (boleh sakit jantung, stress, renggangkan hubungan)

My anger is fine, nowadays. Kalau saya marah pun, saya diam sahaja. Bukan juga pendam, tapi malas mahu fikir. Bukan juga mengelak dari apa-apa, cuma tidak mahu suka gaduh.
You see, bila u marah, u tend to say it out loud the bad words, orang akan sakit hati bila dengar, nanti bila kau jumpa balik orang tu kan pandai segan dan awkward. Saya nak elak situasi janggal tu. Then, bila you dah tunjuk kemarahan by hempas barang hempas pintu or anything yang kau boleh hempas, itu akan buat persepsi orang pada kau 'lain'. Orang akan takut dengan kau. Pandang rendah juga, sebab kalau kau tidak mampu kawal  kemarahan kau, bermakna kau gagal kawal diri. I am talking about myself. Please dont butthurt,anyone. Kan saya mention di atas saya ni panas baran masa muda??
Till then. Daa.
Rem: Kinda pissed off. You should respect others peeps if you want to gain one. Unprofessional, might I say that? Susah kalau orang terlampau pandai ni. Again, no offense please.

2 comments:

Nonny Atika said...

:) hmm.. sy masih lagi pandai 'ter'hempas klu marah, cuma kurang lah.. baru jak mengampas brg smpi ada terasa hati d ofis hari tu..

honestly i felt so bad, tp tulah, lama sdh bersabar,mmg pemanas lagi, tertrigger la pulak..

being in that situation is nothing to be proud kan..

**sigh

dayz j said...

ya lor. saya jarang sudah menghempas. kalau marah pun rasa macam ahh biar kan sajalah. malas mau ribut-ribut kan.ekeke

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers