Nuffnang Ads

Thursday, July 14, 2011

HYUNDAI ATOZ: Yang Baik, Yang Buruk.

Before you start read this, you should know what I’ve been using this car since 2006, and heavily use it since 2008. So, harus juga anda tahu bahawasanya apa yang anda baca di bawah ini adalah berdasarkan pengalaman saya menggunakannya. Harap Maklum.

5734_1025152204443_1694419179_49106_599990_n

It has been with me through ups and down. Banyak cerita. Dulu, kalau takpakai 9993 Adeq, kami pakai inilah pergi hangout. Dari zaman-zaman none of us got cars, sampailah sekarang most of us had one. Ini kereta pertama saya. Yang bersama saya waktu good and bad times. Temankan saya pergi class di UNITAR, temankan saya pergi kerja di Penampang, temankan saya waktu saya nangis. Wuuu. Sebab tu, saya perasan bila saya tinggi dari dia. Eheh rujuk sini.

Too many to list on, sebenarnya. Tapi, according to title, to be fair I’ll just write few affected items lah ahh.

We’ll go with good stuff first =)

*****

YANG BAIK

CAR’S BODY KUAT & TEGUH

Siyes. Kereta ini pernah accident dua kali. Satu, Didi bumped into ambulance’s rear back in 2006. Dua, mum’s bumped into a Wira’s back in 2007 or 2008. As seen, bumper depan cuma jatuh sikit sahaja. On second incident, it was a four car accident and kami adalah kereta yang paling belakang. It was caused by a Kancil yang suddenly masuk our lane. The others car semua remuk depan belakang. Oh, not to mention part Ainal & Ahai terlanggar tiang garaj rumah sebab salah side waktu parking. Ingat saya tidak tahu kaa?? Hrm. Ngingis Scratch sikitjuga lah si Atoz.

MACAM JIMAT MINYAK

Ini saya kurang pasti juga. I am no car expert. Tapii, full tank RM60. Boleh jalan Kinarut-Likas ulang alik 3 hari, campur lah perjalanan time lunch pergi keluar makan. Haha

JARANG ROSAK

Jarang rosak pada tahuntahun awal lsh. Siyes. Habis saja bayar 7tahun, baru keluar true color. Tapi, itupun bukanlah tiap-tiap hari, atau tiap-tiap bulan rosak. Depend pada penggunaan juga.

************

YANG BURUK  KURANG BAIK

PART SUSAH DAPAT.

Argh. Ini memang bikin tekanan. Saya pernah tunggu brake fluid tank saja sampai 3bulan. Hah belum campur payah mau cari aksesori? Nangess.

SUSAH MAU CARI MEKANIK

Bila tidak ramai orang pakai, tidaklah banyak workshop yang tahu repair Atoz. Kalau kereta rosak, memang merana lah, sebab tidak ramai tahu how-to dan solution kan. Macam baru ni, saya bagitau Bob kereta tu pandai stuck-stuck semput, dia bilang kepala bateri mungkin longgar. Mungkinlah. Bila dia buka bateri and re-install, kereta langsung tidak hidup. Ada 3 wayar tercabut, tapi tidak tahu wayar dari mana. Panggil mekanik, dia pun confius. Sebab mekanik sendiri tidak tahu susunan enjin tu. Last-last, saya round Kinarut, cari Atoz lain semata-mata mahu tengok wayar tu dari mana. Nasiblah ada. Tapi, 3 hari kereta tu tidak jalan T_T

*****

Bob kata, susah kalau Atoz ni rosak. Payah mau repair. Jadi, dia bilang, fikir-fikirkan lah.

Ya. saya fikir-fikirlah ni. Entah apa yang difikir.

Daaa.

 

3 comments:

Cinoi said...

Slalu rosak ka. klu suda rosak skali, msti suda pnah dpt mekanik kan. stay jak la sama mekanik tu if rosak lg kan. tidak suda susa cari mekanik. tggal cari part jak.

Bukan atos jak gitu mcm. suma hyundai gitu kan

dayz j said...

Ya bah. Tapi macam mimpi ngeri kalau sudah dia meragam. Part dia bukan murah. Ingat mau beli macam Miss Pink kau. Hehe

Anonymous said...

kereta 2 auto ka manual.. saya baru nk ambil auto 2003 harga tak smpai 10k risaw la jgk.

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers