Nuffnang Ads

Thursday, June 02, 2011

Kenapa saya sakit?

Okeh, okehh belum sampai entri journey to Simpang Mengayau.

Ketika ini, saat bait-bait perkataan ini diketuk di keyboard laptop, saya tengah rest well di home sweet home. (nota: laptop kredit untuk Ahai,broadband kredit untuk Ainal, sebab charger laptop satu gagal dikesan dan malas mahu godek-godek cari)

Kelmarin, saya tiba-tiba sahaja saya rasa tidak sedap badan. Menjelang petang, dah shaky hand. Itupun driving home dah rasa helpless sangat. Selalu Ieda co-pilot memandu pulang, tapi saya tak yakin dia pandu Waja. Ieda pendek, kaki pasti tak jejak minyak. Kahkahkah

Sampai rumah terus baring berselimut di bilik, Bob belum balik masa tu. Nenek sensagan kan saya, bilang saya keteguran. In case anda taktahu sendagan tu apa *hihi*, ianya macam salah satu rawatan kampung la. Biasa kalau kat kampung-kampung, sakit demam panas manja-manja ni tak pergi jumpa doktor, orang tua kampung sahaja yang akan try rawat. It consist of kapur, air limau dan bacaan tertentu. Campuran bahan-bahan itu akan disapu atau dititikkan ke part of body seperti dahi, cuping telinga, ketiak, pusat, pinggang, lutut dan tapak kaki.

Tanpa diduga, komuniti rumah memberikan beberapa teori mengapa saya sakit, jangan gelak ahh as you scroll down the list. Lets see the top three theories =)

' Simpang Mengayau tu memang keras bah.' Teori nenek lelaki sebelah bapa.
Hrm. Keras as in what? Batu-batan disana itu mimang karas bah sia tinguk. Tapi saya tidak jejak kaki ke batu itu pun? Kira macam di cuping telinga saja. (Refer to Sabah's map, okehh) So, theory rejected.


'Mungkin kau ni pregnant kali?' Teori my mum.
My mum, everytime saya sakit  mesti dia keluarkan teori ini. Apakah sudah tidak ada idea lain?? Confirm confirm rejected. * Nak  buat icon angkat tangan surrender, tapi takpandai*

'Syg keteguran sebab kuat menegur.' Teori encek suami.
Bila di hutan yang anda tidak familiar atau mana-mana sahaja persekitaran baharu, sikap peramah amat tidak diperlukan. Lebih lagi apabila kau masih on-the-route di senjakala. Keep your mouth shut is the best thing. Teori Bob disokong dengan hujah keceluparan saya menegur biawak yang tiba-tiba melintas jalan. Ehh, pelik tau bila biawak tu lintas time kami jalan ke Kudat dan lintas lagi bila kami balik KK. Macam ada shif pula?? (o_o)

See, that's why kau keteguran,Dayah. Ehh tapi memang ganjil bah dia lintas dua kali, B. Iyalah,sebab dia peliklah syg jangan tegur, faham?? Kata encek suami dengan muka bengang semalam. Tu pun nasib saya tak cakap biawak ni macam biawak yang kena makan di Filipina yang kita tengok di tv semalam tu la. Tapi saya cakap dalam nada suara rendah lah, nanti lagi besar mata Bob =)

Saya rasa its a combination of the theories that lead to my illness. Ohh tolak teori nombor dua, sah-sah tidak.

And here I am at home. Rest well. Semalam memang dah agak ni pasti lewat bangun, so hint K Tiny lah sebagai persediaan awal agar dia tak kelamkabut esok during my absent
=( I'm crossing my finger, semoga semuanya berjalan baik di AMC sepanjang saya cuti satu hari ni. You must be laughing at me thinking one day make no difference, but totally silap.

In our job, dalam satu hari semua nya boleh berubah. Its unpredictable everyday =( Tiap-tiap hari melangkah masuk office holding breath, there's a 70% of being blamed. Trainees didnt turn up, its OUR's fault. Trainer suddenly absent, its OUR's fault. Trainee terlalu ramai, its OUR's fault. Buku kurang? Buku lebih? Kupon tiada? Makanan tidak cukup? Bas tiada? Marketing activities tiada?? Its allllll OUR's fault. Sometimes, ketawa juga boleh jadi satu sebab kemarahan boss. Bilang staf tiada kerja sampai berketawaan. LOL. She didnt know that kami hanya dapat cuti bila public holiday dan sakit sahaja. Tiada istilah cuti rehat pun.

Nasiblah, this whole precious one day leave was spent by relaxing and watching tv and eat-eat-eat =)

No comments:

Hubby-Wifey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Been together

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers